Saturday, January 3, 2009

Aku rindu masak!!

hari ni aku tak ada buat apa2 di rumah.. dan dekat rumah hari ni tinggal aku dengan kakak aku jer.. so makan tengah hari kena cari sendiri la... so aku pon terfikir untuk masak pada hari ini..sudah lama betul aku tak masak and masuk dapur ni..haha..so aku pun tengok2 la dalam cabinet dapur apa yang aku boleh masak..nampaknya ingredients yang ada sesuai untuk membuat pasta..so hari buat pasta seafood..hari ni aku malas buat secara proper sangat...so aku buat ala kadar aku sahaja...aku memang selalu buat pasta ni..hari ni aku campur spaghetti dengan conchiglie... sauce dia aku buat tomato and aku campur squid dengan mussel.. 

mari kita jenguk ke dapur aku...

lamanya aku tak pakai apron




Yang wajib bagi aku...sangat2 pedas





Aku taburkan parmesan cheese and Cayenne Pepper Ground

 

okla aku share resipi dan methodnya..ini cara malas and shortcut k...

ingredients: pasta(tak kisah jenis apa), olive oil, garam, brown sugar, tomato blend, tomato cut (dadu pun boleh), daging cincang ataupun seafood(kalau campur rasa macam xkena la),parmesan cheese(optional),basil, thyme, bawang besar and garlic.

nak masak pasta.

1. tengok dekat packet dia, berapa minit dia suruh masak..sbab bukan semua sama..lain2 syarikat lain yang dia suruh.. 

2. didihkan air dengan masukkan garam dan minyak dalam air tuh.

3. masak pasta mengikut time yang diberi..

4. sesudahnya, toskan dan masukkan ke dalam bekas berisi air dan ais..

5. dan selepas itu toskan lagi..

nak buat sauce..

1. potong bawang, garlic, (seafood = slicekan squid, buang kulit udang, cuci mussel/clam),(daging cincang)

2. panaskan pan, masuk minyak dan masuk bawang..kacau..

3. masuk (daging)/(seafood .. mussel/clam rebus dulu) kacau sampai masak sikit..

4.masukkan tomato blend, tomato potong, olive oil sikit, brown sugar sikit, basil, thyme..dan masukkan air rebusan mussel tu sikit..kacau

5. tutup pan sekejap..agak2 k..

6. buka..kacau lagi..rasa..(mana2 tak kena tu modified la sendiri k).

7. hidang ..taburkan parmesan cheese..

inilah cara simple aku...

Recipe dekat bawah ni..aku buat masa aku punya final theme week dekat college..aku research2 dan tercipta la recipe di bawah ini..takde special mana pon...

Persian Seafood Pasta


ingredients

quantity

clams

800g

prawns

1kg

squid

1kg

dory

1kg

olive oil

 

onion

3nos

garlic

1nos

tomatoes

1.5kg

salt & pepper

 

chicken stock

 

1. chop the tomato

2. Cut the prawns into half,squid into thick ring and retain the tentacles and cut dory fish.

3. heat the oil in large saucepan, add the onion and garlic and cook over a medium heat,stirring frequently, for 4-5 minutes until starting to soften.

4. pour in the wine, stir well and leave to bubble until almost evaporated. (optional)

5. add the tomatoes and bring to the boil, then reduce the heat and simmer, uncovered for a further 10-15 minutes until the sauce is reduced and thickened.

6. meanwhile, bring the stock to the boil in a separate large saucepan, add the clams and cook, covered, over a high heat for 3-4 minutes, shaking the saucepan occasionally until it opened.

7. add the reserved stock to the tomatoe mixture and bring to the boil.

8. add the clams, dory fish, prawns and squid to the saucepan and cook for 2-3 minutes until tender and the prawns have turned pink.

9. season to taste with salt and pepper.

garnish : parsley

2 comments:

Ally Hassan said...

T___T nak jugak~

anyway, nanti cuti aku nak cuba resepi kau tu.

dapur rumah kau mesti besar kan? jealous2~~

Aiman Azmi said...

dapur aku kecik jer...

cuba jgan tak try!!